Top

Yucatan – kad ti srce u džungli ostane

Svet putovanja / Putopisi  / Yucatan – kad ti srce u džungli ostane

Nakon tri dana provedenih na Isla Mujeres stižemo u Playa del Carmen. Prvi susret sa poluostrvom Jukatan ( Yucatan ) i naša baza u narednih nekoliko dana.

Sama Playa del Carmen je jedno slatko mesto, dosta Amerikanizovano, ali daleko povoljnije od Kankuna   ( Cancun ). Smešteni smo na  10ak minuta hoda od Pete Avenije, koja ujedno predstavlja i glavnu pešačku zonu ovog mesta. Ona je i prva paralelna ulica sa plažom. Prepuna restorana, kafića, klubova, butika, suvenirnica, tržnih centara.

Odmah iza ćoška nam se nalazi Wallmart, američki trgovinski lanac koji smo obletali kao papadači. Veoma zgodno, kad ti posle desetak dana meksička klopa dođe na vrh glave, da pronađeš malo drugačiju i ne toliko kaloričnu hranu.

Coba

Već sledećeg jutra smo se uputili ka Kobi ( Coba ). Predstavlja Mayanski grad. Njegov originalan naziv je Cohba, što u prevodu znači  „ prljava voda „. Taj naziv je dobio po jezeru koje je jako prvljavo i nalazi se na samom ulazu. Ovaj grad nije tako davno otkriven i do dana današnjeg nije u potpunosti istražen. Obzirom da se ova oblast Meksika nalazi pod prašumom, pitanje je šta će se sve u narednom periodu otkriti, kad budu našli rešenje kako da raskrče prašumu.

Na samom ulasku rentamo bajseve,  jer nas čeka 4 km vožnje kroz džunglu , do piramide, koja predstavlja srce ovog grada. One koji ne znaju sami da voze, voze ih trokolicom. Prevozno sredstvo koje napred ima dva sedišta, a iza je treće sa pedalama kojim upravlja vozač. U prevodu „ voze se k’o carevi „ 🙂

Dašak vetra kao da ne postoji, vlaga je u velikim procentima, te sam bila poprilično okupana znojem i pre samog penjanja na piramidu. Visoka je 42m i jedna od retkih u Meksiku na koju se još uvek možete popeti. Dosta je ruinirana, od velikog broja posetilaca stepenice su izlizane, samim tim i jako klizave. Postavljeni su i kanapi za koje se hvatamo, u slučaju opasnosti.

Prema legendi, ako se penjete uspravno, nije korektno, jer tako okrećete leđa Bogu zemlje. Ako biste se penjali unatraške, opet nije korektno, jer tako okrećete leđa Bogu sunca. Jedino pravilno penjanje i spuštanje je bočno, jer ste tako neutralni i nikome ne okrećete leđa. Samo penjanje je vredno svakog truda, jer je pogled koji se od gore pruža neverovatan. Odjednom je džungla svuda oko vas. Sve je obraslo u zelenilu i čini vam se da kraja nema. Tek, tek ponegde izviruje braonkasti špic, još neki novi grad majanske civilizacije do koga je sada nemoguće stići.

Coba, grad Mayanske civilizacije koji još uvek nije u potpunosti istražen

Naš obilazak nastavljamo posetom gradu Tulumu, ruševinama Maya , koji je prvenstveno služio kao odbrana od mogućih napada. Ceo ovaj grad je vrlo smisleno građen po Mayanskom kalendaru. Poseban je zbog same pozicije na kojoj se nalazi. Dok obilazimo njegove ruševine, iguane nam iskaču na svakom koraku. Na samom kraju dolazimo do litice visoke 13 m , odakle se pruža spektakularan pogled na čuvenu plažu „ Paraiso „ i Karipsko more.

Pogled na čuvenu plažu ” Paraiso “

Čičen Ica, jedno od sedam Svetskih čuda

Naredni dan je bio rezervisan za obilazak Čičen Ice ( Chichen Itza ). Ovo Svetsko čudo predstavlja i najpoznatiju ostavštinu Maya, prostire se na površini od 50 km kvadratnih, a nama je najpoznatija po hramu El Kastiljo ( El Castillo ). Ova piramida svedoči o neverovatnim znanjima ovog naroda. Svaka strana piramide ima 91 stepenicu i uz završnu platformu čini ukupno 365 stepenika, što simbolizuje dane u godini. Na piramidu se nije moguće popeti. Ne znam da li smo više bili impresionirani samom građevinom, ili Mayancima kao narodom i njihovom istorijom.

To su bili jako pametni i vredni ljudi. Veoma su verovali u Boga Sunca i bili su zahvalni za hranu i vodu koju im je dao, te su svoju zahvalnost iskazivali samožrtvovanjem, puštajući krv na zemlju, jer su verovali da će na taj način biti i sutra plodna.

Evo i jedne interesantne činjenice vezano za samu piramidu. U Martu i Septembru, kada Sunce prelazi nebeski ekvator, dolazi do izjednačavanja dužine dana i noći. Zbog pozicije same piramide u toku ravnodnvevnice, u njoj se ocrtava figura u obliku pernate zmije, koja se sastoji od sedam obrnutih, jednakostaničnih trouglova svetlosti i senki. Figura zmije se formira u toku celog dana, počevši od repa na vrhu piramide, ka dole, gde se nalazi okamenjena glava zmije nadograđena na samu piramidu.

Piramida El Kastiljo, Čičen Ica, Meksiko

Prošetali smo po lokalitetu, obišli igralište koje čuva veliku tajnu Mayanske civilizacije. Iako već dosta istrebljeni kao narod i dalje ih možete sresti na poluostrvu Yucatan, najviše na samom lokalitetu. Prodaju suvenire, od kojih su najpoznatiji majanski kalendar uklesan u kamenu, koji sam i sama kupila, kao i majanske maske, od kojih svaka ima posebno značenje.

Senote Ik Kil

Na samo par koraka po izlasku iz lokaliteta stižemo do jedne od najpoznatijih senota na Yucatanu, Ik Kil. Duboko ispod površine zemlje nalazi se jezero u kome je dozvoljeno kupanje. Ove senote su veoma komercijalizovane, jer se nalaze na udarnoj lokaciji, te ih posećuje ogroman broj turista. Ukoliko bacite pogled od gore na njih, videćete gomilu tela u narandžastim pojasevima za spasavanje, kako praćakaju  po površini vode.

Dolina krokodila i jezero roze boje

Meksiko je toliko sadržajan, da je , čini mi se, potrebna čitava večnost celu zemlju istražiti. Otkrivajući dalje poluostrvo Yucatan, sledećeg dana smo se uputili ka unutrašnjosti, na nekih tri sata vožnje od Playa del Carmen. Prva stanica nam je jezero  Rio Lagartos , ili u prevodu „ dolina krokodila „. Vozili smo se čamcima po jezeru , jureći za aligatorima, koje srećom nismo našli !

Jezero Rio Lagartos

Daljom vožnjom stigli smo do drugog kraja jezera, gde smo zatekli mnoštvo roze flamingosa. Oni se ne rađaju rozi. Vremenom poroze, zato što jedu crvene i roze alge koje se nalaze u susednom jezeru Las Coloradas, poznatijem kao „ Pink Lake „. Ovde smo stigli nešto posle 12h, jer po pravilu tada izlazi Sunce i boja jezera je najviše pink. Ceo taj kompleks predstavlja solanu. U tom jezeru nastaje velika količina soli, te zbog velikog procenta saliniteta kupanje i hodanje po jezeru od prošle godine nije dozvoljeno. U blizini nema nikakvih kafića, ceo taj deo nije podređen turistima, iako je neverovatno interesantno zbog roze boje vode, koja se retko gde još na Svetu može videti.  Fotke koje tamo napravite su magične, što zbog predivnih oblaka koji se nadviju nad celim jezerom, što zbog plavog neba i te roze boje vode.  Sve to u kombinaciji čini da se osećate kao u nekoj bajci !

Las Coloradas ili Pink Lake

Cozumel – raj za goste za kruzera

Ukrcavamo se na trajekt koji vozi od Playa del Carmen do ostrva Kozumel ( Cozumel ). Interesantno je da siromašna zemlja kao što je Meksiko ima tako dobro opremljene trajekte. Kabine su opremljene po najsavremenijim standardima, kao da se vozimo prvom klasom aviona, u najmanju ruku. Udobno smo se smestili, ispred nas je ogroman monitor koji prezentuje sve čari ovog ostrva i mami da zauvek postane omiljeno. More je podivljalo, te tokom vožnje dobrano talasamo. Oni manje tolerantni na  nemirno more menjaju boju lica, neki su potpuno i prebledeli. Srećom, te vožnja do ostrva traje samo pola sata.

Nakon smo se iskrcali hvatamo  taxi koji nas vozi do plaže Palancar. Jedina plaža na ostrvu koja nije privatna. Vozeći se do nje, prolazimo pored  luksuznih butika, restorana, kafića. Ostrvo je potpuno podređeno bogatim Evropljanima i Amerikancima. Ni ne čudi, obzirom da tu pristaju  najluksuzniji kruzeri na Svetu. Cene hrane i pića su i do 3 puta veće nego  u ostalim delovima Meksika. Čitav dan smo proveli u prirodnom hladu od palmi upijajući sve nijanse Karipskog plavetnila.

U povratku se nebo spojilo sa zemljom. Kiša je lila svom svojom snagom, kao da joj je to poslednji put da pada. Kroz maglu smo, ukrcavajući se na feri, videli kruzer veličine grada. Zbogom ostaj Kozumel, ne bih poželela da ti se vratim !

Plaža Palancar, Cozumel

Sledeća dva dana smo bili slobodni da sami istražujemo Rivijeru Maya. Imala sam tu sreću da moja prijateljica iz osnovne škole, Ksenija , živi već sedam godina u Playa del Carmen. Njen san je bio Meksiko. I ona je svoj san ostvarila. Bila je divan domaćin i sprovela me po još nekim krajevima ove interesantne zemlje.  Sa njom sa obišla predivne senote Nichte Ha , kao i grad Tulum.

Senote Nichte Ha

Dok sam kao tinejdžer gledala reportaže o dalekom Meksiku, najveću pažnju su mi privukli „ prirodni bazeni „ . Čula sam ja i za marijače i dobru meksičku klopu, za Asteke i Maye, ali to prirodno čudo  nije izlazilo iz moje glave. Znala sam da ću jednoga dana plivati u toj slatkoj , kristalno čistoj vodi.

U međuvremenu sam saznala da se taj prirodni bunar zove senote ( cenote ). Do mog polaska  sam ih na svom meksičkom zvala „ ćenote „ 🙂 Ove duboke prirodne jame su nastale usled rastvaranja krečnjaka u podzemnoj vodi. Na poluostrvu Yucatan ih ima preko 5000. I ko zna još koliko neistraženih. Prema legendi, Maye su ih koristile radi prinošenja žrtava. Postoje tri vrste ovih senota, ova koju smo mi obišle je poluotvorena.

Samim ulaskom u senote Nichte Ha me je neverovatna sreća obuzela,  pogotovo kad sam shvatila da smo jedini posetioci. Hej čoveče, čitava senota samo za nas !?  Područje je okruženo prirodnim granama palmi. Ceo bunar kao da je obavijen raznoraznim biljkama. Dok prilazimo glavnom ulazu, prolazimo kroz zeleni vrt. Drvene stepenice potpomažu da uplivamo , kako ne bismo pri skoku oštetile dno prepuno biljnog i životinjskog sveta. Na površini sa desne strane plutaju lokvanji. Tišinu, tek na trenutke prekida cvrkut ptica. Ulazim u vodu, koja je hladna, ali taman dovoljno da me razbudi i poveže sa prirodom. Na nagovor Ksenije uzimam masku, kako bih što bolje videla podvodni svet.  U tom momentu kao da zastaje dah od zaprepašćenja. Ribice raznih veličina su svuda oko mene, a ispred mene se pruža otvor za ulazak u podzemnu pećinu. Prizori su kao na filmu, dolazim do samog ulaska u pećinski deo i dalje ne smem. Nisam plašljiva po prirodi, ali mi je ovaj prizor istovremeno ulio strah i divljenje.

Plivati u senotama za mene  je mnogo više od samog praćakanja nogu po nekoj slatkoj vodi. Plivati u senotama je za mene ponovo se roditi !

Senote Nichte Ha

Tulum – najšarmantnije mesto na planeti

Do pre samo dve godine simpatično seoce, danas najpoznatije Instagramsko mesto na Rivijeri Maya je Tulum.  Dok šetate jednom jedinom ulicom koja čak i nema pešačku stazu, preti opasnost da vas taksisti i biciklisti potkače na svakom koraku. Sa leve strane, uz plažu , su jedan do drugog načičkani resorti, a sa desne strane kafići i restorani. I nije to obična ulica.  Obrasla zelenilom, čini da šetate kroz tunel od palmi. I resorti nisu klasični, sa po hiljadu soba, ogromnim bazenima i kilometarskim plažama. Svaki je ušuškan, manjeg kapaciteta. Svaki će vas šarmirati na sebi svojstven način. Očaraće vas unikatnim nameštajem, nepravilnog oblika.  Pastelne boje dominiraju. Sve je šik, minijaturno i stvara osećaj  prijatnosti i potpune relaksacije.  Ima neki poseban vajb, te ni ne čudi što se svake godine tamo sjati hrpa influensera  i što danas za Tulum svako zna !

Kafići , sladoledžinice, restorani su takođe vrlo posebni. Stari wolksvagenov kombi su prefarbali  u neku pastelnu boju i od toga napravili pult gde prodaju ceđeno voće, sladoled. Rustična pink „Buba“ stoji kao detalj  uz koji možete napraviti fantastične fotografije. Table sa poučnim natpisima samo još doprinose toplini ambijenta. Klopale smo u restoranu „ Raw Love „, gde sam prvi put probala hamburger sa gljivom u zemičci od integralnog hleba. U Tulumu ćete svakako sresti najveći broj restorana za vegane i vegeterijance.

Iako je vetar toga dana šibao, more je divljalo i nije bilo moguće osoliti se u ovom delu Kariba, Tulum je mesto koje ima dušu i kome bih se rado vratila.

Presladak kutak Tuluma

Posetom Tulumu se ujedno i završava naša Meksička avantura. Bilo je ovo najturbulentnije putovanje ikada. Nakon Meksika mi je trebalo nedelju dana samo da se naspavam.

Meksiko je zemlja se neverovatno bogatom  istorijom , a tako duhom siromašnim narodom. Osmeh, lepa reč, dobro delo u toj zemlji kao da ne postoje.  Ni ne čudi što se sigurnost dovodi u pitanje.

Bog ih je počastio prirodom kakvu jedna zemlja samo poželeti može. Džinovski listovi palmi se šepure na svakom koraku. Brašnasti pesak miluje tabane, kao da gazim po svili. Sunce obasjava svaki delić mog tela. Dok šetam obalom Karipskog mora, osećam snažan miris soli. Štipa za nos toliko, da na trenutak pomislih da sam na Jadranu. Tirkizna boja mora me ipak vraća na Karibe.

Osvajam piramide sakrivene u džunglama. Pijem koktele servirane u loncima. Davim se u buritosima, naćosima, takosima.  Jurim flamingose po dolini krokodila i solim noge u jezeru roze boje.  Kupam se u prirodnim bazenima zvanim senote i živim svoj san !

Meksička klopa – kesadilje, gvakamole i salata sa paradajzom i lukom

Na spisku destinacija, Meksiko je bila zemlja među prvima za posetiti. I vredela je svakog trena provedenog u njoj.  Očarala me je  svojom istorijom i prirodnim lepotama. Nije me prodrmala svojom energijom. Naučila me je da još više poštujem svoje.

Tijana Krstić

Instagram : tijanas __world

administrator

Sorry, the comment form is closed at this time.